fredag den 30. januar 2009

"It's hot in the city - damned hot!"

..saadan loed rubrikken i avisen The Age i gaar. Jag faldt over artiklen, imens jeg spiste muffins paa en hyggelig lille murstenscafe i handelsgaden Fitzroy st. ved navn Embassy 97 og kiggede ud paa turister og indfoedte, der krydsede butikker, asfalt og bagende varme sporvognsskinner i et afslappet mylder. Dagen foer, omkring klokken 16.00, var temperaturen maalt til 44.3 grader - i skyggen, naturligvis. Doegnets koldeste sekunder indfandt sig omkring klokken 2.00 samme morgen og var helt nede paa svalende 28.7 grader. Hvem der bare havde vaeret vaagen da!

Det er den tredjevarmeste dag i Melbournes meteorologiske historie, overgaaet af de rekordhoeje 45.6 grader som landet oplevede d. 13 januar 1939. Dagen bliver blot refereret til som "black friday", men hvorfor ved jeg ikke helt.

Resten af avisen var fyldt med historier om naturbrande, tog-problemer, sundhedsrisici for tennisstjerner og vandmangelen, der er blevet endnu vaerre, fordi januar 2009 ogsaa har vaeret rekord toer. Kun 0,8 mm vand er der faldet. Det er den naest-toerreste maaned i 159 aar, og det har faaet politikerne til at saette strenge begraensninger for vandforbruget. Det betyder ingen bilvask, ingen havevanding og alle opfordres til at bade i mindre end fire minutter. Det er ingen vittighed, for der haenger stopure i badevaerelserne rundt omkring.

Intet er dog saa skidt, at det ikke er godt for noget. Idag holder 70.000 haandvaerkere og konstruktionsarbejdere fri pga. varmen, og alle byens toge og sporvogne koerer gratis. Og saa er badevandet selvfoelgelig taet paa de 30..

Ingen kommentarer: