Blogging er angiveligt blevet den digitale tidsalders hverdagsbarn, mængdens digitale selvbestaltning, sofistikeret teknologi i mundrette amatørbidder, der tillader os almindelige brugere at bidrage og udveksle i stedet for at afsende og modtage, og det er jo fantastisk.
I hvert fald hvis man spørger tidsalderens medfølgende medieeksperter (der som regel ikke går af vejen for at besvare spørgsmålet på deres egen blog. Se for eksempel denne blog, hvor begrebet interaktiv kommunikation bliver defineret "…et mål for mediets potentielle mulighed for at lade brugeren øve indflydelse på den medieformidlede kommunikations indhold og form” ved at knytte begreberne interaktivitet og til "...medier, der udover mediers output fra mediesystem til bruger også åbner mulighed for forskellige grader af og former for input fra bruger til mediesystem”. http://www.mortenft.com/1998/11/14/definition-af-interaktivitet-pa-www/)
Derfor er det altså på tide, at bloggen bliver interaktiv. Og jeg synes vi skal benytte vores teknologiske gavebod til at undersøge og efterprøve et af livets helt essentielle spørgsmål, som jeg længe har efterstræbt et tilfredsstillende svar på. Jeg beder jer om at gøre følgende;
1) Gå ud på badeværelset eller køkkenet.
2) Sæt en prop i afløbet.
3) Fyld badekarret eller køkkenvasken op med vand.
4) Fjern proppen.
5) Observér hvilken retning vandet drejer rundt på vej ned i afløbet.
6) Skriv en kommentar til dette blogindlæg med resultatet af dit eksperiment.
Jeg har allerede selv foretaget eksperimentet, og indtil videre kan jeg berette, at vandet på den sydlige halvkugle drejer med uret rundt på vej ned i afløbet. Nu er det op til jer. Lad ikke de stakkels medieeksperter i stikken...
lørdag den 27. juni 2009
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
4 kommentarer:
både wc og vask løber MOD uret i Århus V..
Mnja... Nu har jeg jo ikke prøvet med wc'et, men prøvede to gange med vasken.
Jeg var meget påpasselig med at vandet opnåede stilstand i vasken, således at dette ikke påvirkede resultatet.
Ved første forsøg så det ud til at det løb MED uret. Jeg tænkte "Det skal prøves igen". Så jeg gentog forsøget, og puttede nu en stump vat fra en vatpind i vandet så jeg var helt sikker på omløbsretningen.
Og den er god nok. Den løber MED uret i hvertfald i nr. 29.
Hør, det er jo helt forkert - vi har to eksperimenter fra Århus, der viser det modsatte resultat.
eneste rimelige forklaringer må være, at:
a) Vandet kan dreje i begge retninger i Århus
b) Eksperimentlederen har direkte indflydelse på forsøgets resultat.
For at undersøge det nærmere foreslår jeg, at Eva og Frank bytter laboratorie (læs: håndvask) og gentager eksperimentet.
Som et kontroleksperiment kan i efterfølgende foretage eksperimentet sammen.
Jeg har nu gentaget forsøget efter samme kriterier som Frank og må gentage at vandet i nr. 26 i hvertfald løber MOD uret - dvs. venstre om fra mit pov..
Er du sikker på du kan klokken og ved hvilken vej den går, Frank?
Send en kommentar