tirsdag den 28. april 2009

Send mere Rockwool...

Bevares, det er godt nok dejlig lunt i Melbourne i en god del af året. Men ind imellem sommermånederne er der faktisk også temmelig koldt.

Nej, det er ikke endnu en vejr-rapport. I dag spyr jeg galde over de australske håndværks-traditioner. Eller mangel på samme.

Kort fortalt bygger australierne deres huse ud af pap. Her er ingen nordeuropæisk hulmursisolering, ingen rockwool på loftet og ingen thermoruder i sigte. Hver gang der kommer et friskt vindpust, letter mine persienner på hatten. Svush!

Hvis det da bare stoppede der..

..desværre er her hverken gulvvarme eller centralvarme, og der er heller ingen radiator på mit værelse. Der er én i hele lejligheden, og den står i entreen [indsæt vantro ansigtsudtryk her] .

Resultatet: indetemperaturen er cirka lig med udetemperaturen. Hvilket i disse dage er omkring 13 grader med blæst. (Svush!)

Nu tager jeg heldigvis til Sydney, der gerne skulle have lidt mere varme at byde på. Og når jeg kommer tilbage går jagten ind på et transportabelt varmeapparat af en (hvilken som helst) slags.

Indtil da; Send mere Rockwool!

Ingen kommentarer: