Tasmanien er lidt for Australian hvad Lolland Falster er for Danmark. If'oelge de fleste fastlandsboende australiere, hoerer Tasmanien ikke rigtig til Australien. Det er 'out there' og det er anderledes. Og nu, hvor jeg har vandret Hobarts gader tynde i en meget lang dag, kan jeg sagtens se, hvad de mener. Men sagen er den, at det overhovedet ikke er en daarlig ting.
Klimaet her er ganske anderledes end i resten af Australien. Her er ganske enkelt koldere, og her er heller ingen toerke. Faktisk minder vejret ret meget om det skandinaviske - en perfekt efteraarsdag som i dag, med klar himmel, hoej sol og 23 grader, foeles fuldstaendig som en dejlig dansk sensommer. Og med bjerge (ja, de har SNE!), soer og halvdelen af oen daekket af skov er der faktisk lidt norsk idyl over det hele. I like.
Hobart er hovedstaden i Tasmanien, der er australiens mindste stat. Byen blev grundlagt af de saedvanlige straffefanger og marinesoldater omkrign aar 1841, og som med alle de Australske byer er havnen, floden og kysten de centrale omraader i byen. Og saa er husene, parkerne og alt det andet bare helt fantastisk laekkert..
I dette tilfaelde siger billeder mere end tusind ord, men et par stavelser er alligevel noedvendige for beskrivelsen, fordi jeg ikke kan uploade billeder endnu. Selvom Hobart er en hovedstad, er der ikke meget hovedstad over den.
Hobart minder faktisk mere om en landsby. Husene har roser og stoebejernshegn og granitmure og er opfoert i et paafaldende tilfaeldigt moenster langs de snoede villaveje paa bakkernes groenne sider.
Naar klokken bliver 18.00 lukker butikkerne - ALLE butikkerne. (Efter 20 minutter opgav jeg at finde en tanskstation eller en 7-11, hvor jeg kunne handle chokolade.) Og saa er det her, man faar australiens absolut bedste seafood - jeg taler af erfaring.
Og saa var det jo her, at Mary gik paa universitetet (billede; tjek), og det var her, at Mary arbejdede (billede; ogsaa tjek). Og saa har der bare at falde nogle gratis drinks af til den danske backpacker, naar jeg nu gaar ud for at se, om jeg i det mindste kan finde en aaben bar..!
onsdag den 8. april 2009
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar