søndag den 1. februar 2009

St. Kilda - the verdict

Jeg ved, at der er mange af jer (inklusive min eneste faste laeser), der har ventet i spaending paa dette indlaeg. Og efter en uge i Melbourne er det her; bedre og sent end aldrig: The Ankerstjerne travel review; St. Kilda.

St. Kilda er en af de mange indre forstaeder til Melbourne, som angiveligt har sin helt egen stemning, sin egen "vibe", sin egen kulturhistorie. Naar man laeser guideboegerne, er det som om, at hver eneste af de Victorianske suburbs er noget ganske saerligt, men efter at jeg i gaar besluttede mig for at faa syn for sagen, betragter jeg den paastand med et dementi. Med vandresko og daypass til sporvognsnettet f'or jeg vild i baade Winston, Carlisle St. Swan st. Precinct, Toorak og North og West Richmond, og ingen af disse forstaeder var saerlig spaendende. De var paene, og hyggelige og bemaerkelsesvaerdigt stille for en by med knap 4 millioner indbyggere, men ikke saerlig spaendende.

Men saa er der jo St. Kilda. Jeg flyttede oprindeligt herned, ganske enkelt fordi netop denne forstad ligger ud til kysten, og med 4-5 km ind til centrum var det the perfect package. Men endnu bedre er det, at St. Kilda faktisk har sin helt egen identitet.

Omraadet var oprindeligt et fattigt hjemsted for narkomaner og prostituerede, men er igennem de sidste par aartier blevet renoveret i takt med den stigende velstand og er i dag hjemsted for unge, kulturelle velhavere og andre med hang til Boheme, strandsand og kager. Ja, det er rigtigt. Hjertet af St. Kilda, handelsgaden Acland St., er beroemt for dens kagebutikker, hvor man kan faa alle mulige kager med alle taenkelige ingredienser fra ethvert land i verden og til en hvilken som helst pris -og samvittighed. Ellers bestaar handelsgaaderne - som alle andre steder i Melbourne - mest af cafeer, restauranter, coffeeshops og mode. I St. Kilda er det bare som om, at det hele er lidt mere fint, lidt mere laekkert og lidt mere attraktivt, hvilket ogsaa saetter sit praeg paa klientellet. For foruden de mange backpackere mangler her bestemt hverken dyre biler eller motorcykler paa esplanaden eller laarkorte kvinder paa promonaden. I det hele taget er St. Kilda stedet, hvor man haenger ud en sommervarm loerdag aften, hvis man er den mindste smule "out there". Night markets, beach parties og happy hours fylder rutinemaessigt ugen ud, og hovedvejene omkring handelsgaden er det eneste sted i Melbourne jeg endnu har set trafikken staa i koe - og det var fredag eftermiddag.

Det er alt sammen rigtig laekkert, og jeg vil anbefale omraadet til enhver, der faar lyst til at besoege Melbourne. Desvaerre har den hippe stemning ogsaa indfundet sig paa mit hostel, der, med farvekodet inventar og danskegulv, har omfavnet unge backpackeres behov for at sluge nogle drinks. Her er ladies night, her er live musik og her er gratis drinksbilletter, men frem for alt er der fest hver aften. " 'Till late".

Paa den anden side er her internet, aircondition og rimelig billig brunch indtil klokken 11.00. Og desuden er ladies night er jo ogsaa mest for drengene. Saa velkommen til XBASE, velkommen til St. Kilda.

1 kommentar:

Dieuwke sagde ...

Jeg synes de der kagebutikker lyder meget gode.. :oP