tirsdag den 17. februar 2009

And enter: The americans

Der er omkring 370 udvekslingsstuderende på mit universitet, der påbegynder studier sammen med mig i denne uge, og det er ganske imponerende. Direkte overraskende er det, at den næst-største nationalitetsgruppe af dem er amerikanere.

Nåh ja, Amerika er et stort land, og selvom kun 8 procent af amerikanerne ejer et pas (resten har aldrig følt trang til at rejse udenfor guds eget), er der jo mere end 350 millioner at tage af. Det er alligevel overraskende, fordi det er første gang, at jeg har mødt amerikanere på rejse i udlandet. Jeg er stødt ind i masser af tyskere, talløse (fulde) briter, en god portion hollændere, schweitzere og skandinaver samt de obligatoriske japanere og koreanere, men ikke en eneste amerikaner. (På nær hende den venlige dame i akvariet her i Melbourne, der blev ved med at flashe pingvinerne på nært hold, selvom det var forbudt. - Med blitz, altså...)

Så hvordan er de? (Amerikanerne, ikke pingvinerne.) Det er faktisk lidt vanskeligt at forklare, så her er et udpluk af en af mine samtaler med dem. Døm selv.

Push-up / Make-up beklædt pige med solid Delle udenpå lovligt stramme jeans (herefter PMD) siger:

So, where are you from?

Mig: I am from Denmark.
PMD: Oh... The one in Europe?
Mig: Well, that's pretty much the only one there is.
PMD: Really?! Oh, wow!
PMD: Does everybody in Denmark speak English?
Mig: Yeah, we pretty much have to learn it. It's compulsatory in school, and we start with the lessons in fourth grade.
PMD: Oh, wow! Awsome!
...
PMD: In school then, do you also have, like.. ..eeh, "danish" ?

I al fairness skal det nævnes, at de 150 studerende fra Malaysia knap nok kan snakke engelsk.

2 kommentarer:

Eva sagde ...

faktisk er der hele 4 byer i USA ved navn "Denmark": i South Carolina, New York, Wiscinsin og Maine. Ikke for at retfærdiggøre hendes tilsyneladende begrænsede reflektions- og abstraktionsevne totalt men aligevel..

Anders Ankerstjerne - sagde ...

Som sagt; Det er svært, og jeg dømmer ikke. Måske giver det perfekt mening. Måske.

Jeg konstaterer bare, at det er helt anderledes at tale med amerikanerne, end det er at tale med alle andre. Og det er da en sjov betragtning, ikke?

Tak for kommentar, forresten. Jeg bliver så glad, når nogen gider.